Lorenzo Scupoli (1530k–1610) olasz szerzetes műve több mint négyszáz éves
kincse az aszkétikus irodalomnak, s nagy belső értékét mi sem bizonyítja
jobban, mint az, hogy Szalézi Szent Ferenc véleménye szerint „ehhez és
Krisztus Követéséhez hasonlót nem találhatunk.” Ez a nagy szent még
magától a szerzőtől kapta meg a könyvet, s azután 18 éven keresztül
állandóan magánál hordta és valósággal lelki vezetőjének tekintette. Egy
püspök-barátjának arra a kérdésére, hogy ki a lelki vezetője, kihúzta
zsebéből a „Lelki harcot” és így felelt: „Isten után ez oktat és vezet
ifjúkorom óta, a lelki élet gyakorlataiban.”
A könyv tartalma:
1. A keresztény tökéletesség mibenléte; hogy elérhessük, harcolnunk
kell; a küzdelemhez négy dolog szükséges
2. Bizalmatlanság önmagunk iránt
3. Az Istenbe vetett bizalom
4. Miről lehet felismerni, ha az ember önmaga iránt érzett
bizalmatlansággal és Istenbe vetett bizalommal cselekszik
5. A kislelkűséget erénynek tartó tévedés
6. További tanácsok az önmagunk iránt való bizalmatlanság és az
Istenbe vetett bizalom megszerzésére
7. A gyakorlatról, és pedig mindenekelőtt az értelem gyakorlatáról,
melyet óvnunk kell a tudatlanságtól és a kíváncsiságtól
8. Ami bennünket a dolgok megítélésében gátol és ami a helyes
megismeréshez vezet
9. Egy másik rosszról, amelytől az értelmet óvni kell, ha azt
akarjuk, hogy képes legyen a helyes megítélésre
10. Az akarat gyakorlata és a cél, melyre minden belső s külső
cselekedetünket irányítanunk kell
11. Néhány, az akarat megindítására szolgáló meggondolás oly célból,
hogy mindenben Isten tetszését keressük
12. Az emberekben két különböző, egymás ellen küzdő akarat van
13. Hogyan harcoljunk az érzéki indulatok ellen és milyen
gyakorlatokat végezzünk, hogy akaratunkat rászoktassuk az erényre?
14. Mit kell tennünk, ha úgy látszik, mintha az alacsonyabb akarat és
az ellenség legyőzné és elfojtaná a felsőbbrendű akaratot?
15. Néhány tanács arra, hogy ki ellen és milyen erényekkel kell
küzdenünk
16. Krisztus katonájának kora reggeltől kezdve harcra készen kell
állania
17. Milyen rendben kell vétkes szenvedélyeink ellen harcolnunk?
18. Hogyan álljunk ellen a szenvedély hirtelen fölgerjedésének?
19. Hogyan kell harcolnunk a test bűnei ellen?
20. Hogyan küzdjünk a restség ellen?
21. A külső érzékek fékentartása. Miképpen juthatunk el ezúton az
Istenség szemléletére
22. Maguk a dolgok is nagyon segítenek szabályozni érzékeinket,
amennyiben Üdvözítőnk életéről és szenvedéseiről való elmélkedésre
indítanak
23. Még néhány más eszköz arra, hogy különböző alkalmakkor jól
használjuk fel külső érzékeinket
24. Miképpen szabályozzuk nyelvünk használatát
25. Krisztus katonájának, ha jól akar harcolni az ellenség ellen,
erejéhez mérten kerülni kell a szív zavarait és nyugtalanságait
26. Mit kell tennünk, ha a harcban megsebesültünk
27. Az ellenség harcmodora, mellyel meg akarja téveszteni azokat,
akiket a bűn szolgaságában tart
28. A fogások, melyekkel az ellenség lebilincselni igyekszik azokat,
akik felismerik nyomorult állapotukat és abból szabadulni akarnak. Mi az
oka, hogy a jóföltételek gyakran eredménytelenek maradnak?
29. Hogyan téveszti meg az ellenség azokat, akik azt hiszik, hogy a
tökéletesség útján járnak
30. Milyen cselfogást és harcmodort használ az ellenség ahhoz, hogy
bennünket az erény útjáról letérítsen
31. Az ördögnek fönt említett félrevezetéséről, mellyel arra
törekszik, hogy még magát a megszerzett erényt is bukásra fordítsa
32. Még néhány fontos figyelmeztetés a vétkes szenvedélyek
legyőzésére és új erények megszerzésére
33. Az erényeket fokozatosan kell megszerezni, oly módon, hogy annak
különböző lépcsőin gyakoroljuk magunkat és előbb egyikre, majd a másikra
fordítjuk figyelmünket
34. Az erény megszerzésére szolgáló eszközök. Miképpen használjuk
ezeket egyideig, egyetlen erény elsajátítására?
35. Lankadatlan szorgalommal haladjunk előre az erény gyakorlásában
36. Mivel az erény gyakorlását megszakítás nélkül folytatnunk kell,
az elérésére szolgáló alkalmakat nem szabad kerülnünk
37. Az erények megszerzésére szolgáló minden alkalmat, de
kiváltképpen a nagyobb nehézséggel járókat szeretnünk kell
38. Miképpen használjuk fel a legkülönbözőbb alkalmakat egy és
ugyanazon erény gyakorlására?
39. Mennyi időt fordítsunk egy-egy erény megszerzésére? Az előhaladás
jele
40. Ne kívánjunk megszabadulni a bajoktól, melyeket türelemmel
kellene elviselnünk. Miképpen szabályozzuk kívánságainkat?
41. Miképpen szálljunk szembe gonosz ellenségeinkkel, ha
vigyázatlanságunkat akarja felhasználni arra, hogy tőrbe csaljon?
42. Rossz hajlamaink és az ördög sugallatai könnyen felebarátaink
vakmerő megítélésére vezethetnek. Miképpen kell ennek elleneszegülnünk?
43. Az ima
44. Mi a benső ima?
45. Az elmélkedő imádság
46. Az elmélkedő imádságnak másik módja
47. Az imádság módja a boldogságos Szent Szűz közvetítése útján
48. Néhány gondolat, buzdításul a Szent Szűz iránt való bizalomra
49. Az imádság és elmélkedés módja az angyalok és üdvözültek
közbenjárásával
50. Elmélkedés Jézus Krisztus kínszenvedéséről és az ebbel fakadó
érzelmek
51. A megfeszített Üdvözítőről való elmélkedés gyümölcsei és Krisztus
erényeinek követése
52. A legfölségesebb Oltáriszentség
53. A legfölségesebb Oltáriszentség vételének módja
54. Hogyan készüljünk a szentáldozáshoz, ha azzal a szeretet érzelmét
akarjuk magunkban fölkelteni
55. A lelki áldozás
56. A hálaadás
57. Önmagunk feláldozása
58. Az érezhető áhítat és a lelkiszárazság
59. A lelkiismeret megvizsgálása
60. A lelkiharcot állandóan, egészen halálunkig folytatnunk kell
61. Hogyan készüljünk el arra a küzdelemre, mely a halál óráján vár
reánk
62. Az ellenség négy támadása halálunk pillanatában. Az első támadás,
mely a hit ellen irányul. Miképpen kell azzal szembeszállanunk
63. Kísértés a kétségbeesésre. Miképpen kell azt elűznünk magunktól
64. Kísértés a hiú tetszelgésre és dicsvágyra
65. A hamis képzelgések, melyekkel a gonosz lélek halálod
pillanatában meg akar téveszteni