A könyv címlapja edzett testű magyar ifjút ábrázol, amint a
gyóntatószékben térdel. A rács titokzatos hátteréből sugarak ömlenek a
fiú tiszta, nemes tekintetébe. Ez a kép adja egyúttal a könyv jellegét,
tartalmát, célját: lelkivezetés a lelkiatya (gyóntató) által (I. rész), s
ennek alapján lelkivezetés önmagunk által (II. rész). Az első részben
nemcsak a diák, hanem maga a gyóntató is gazdag elveket kaphat a
lelkivezetés szükségességére, módjára, választására. Különös értéke, hogy
alig felfedezett diáktípusokat mutat be, azok viszonyát a lelkivezetéshez
szellemesen, éles szemmel látja meg (pl. kényeskedő, mímelő, vitatkozó,
sziámi ikrek stb.). Még gazdagabb, tömörebb a második rész, amely már az
önnevelésre, önvezetésre ad útmutatást. Figyelme kiterjed olyan fiúkra
is, akikhez legtöbbnyire se tanárnak, se gyóntatónak nincs irányító szava
(szép fiú, bukott diák, intézet csillaga, félreismert diák). Nyílt,
őszinte szava sok fiú lelkét nyeri meg. Kész tervei, tanácsai világosak,
férfiasak, reálisak. Levéltára értékes illusztrációt és indítást ad az
elvekhez.
A könyv fejezetei:
Első rész: Lelki atyát kíván az ifjúság!
Isten küldöttje (Valakit várunk; Mi ösztönöz a lelkiatya
választására?)
A fiúk értékelése a lelkiélet szempontjából (A tagadás csatlósai, az
örökös kezdők és a győzni tudó ifjak; Akiből nem lesz énekes halott;
Akiktől többet remélhetünk…; A kibontakozás útján)
Diákifjúság és lelkiatyja (A lelkiatya személye; A lélekszobrász
műtermében; Amit nem látnak szívesen a fiúk)
Néhány gyakorlati tanács (Hogyan válasszunk lelkiatyát?; Érintkezési
szabályok
És ha nem találsz lelkiatyát?)
Második rész: Fejezetek az ifjúkori lélekápolás köréből
Lelki gátlásaink megszüntetése (Orvosi felülvizsgálat; Vádolnak a
szentségtörések; Hatodik parancs és szentségtörő gyónás; Serdülőkori
bizonytalanságok)
Bemelegítő és edző gyakorlatok (A jófeltételek rögzítése; Harc a
terheltségekkel; Az aggályosság leszerelése; Szabadulás a barátság
jármából; Az imaélet rendezése)
Harc a jellemhibákkal és félszegségekkel (A kevélység kiirtása;
Hátrányos hajlamok; Kamaszkori félszegségek; Az önjavítás iskolája)
A diákélet állomásai (Tanulóasztalnál; Tanulási elvek; Félreismernek?; Bukott diák!; Szünetnapok; Kísértések; Sikerek; Ifjú
titánok; Diákszerelem; Egészség és szépség; Az édes otthon; Mikor
megnyílnak az élet mélységei…)
Magasabbrendű lelkiélet (A célgondolat hatalma; Megállapodott
élettisztaság; Fiatalság és önmegtagadó élet; A lélek kultúrigényei)